Ranking firm kurierskich według ekspertów Kuriero.pl
Dodano: Wednesday, 26 September 2012 o 11:50
Ostatni kompleksowy ranking firm kurierskich opublikował portal Money.pl w 2009 roku. Przez te trzy lata dużo się na rynku zmieniło. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak radzą sobie firmy kurierskie i udostępnić naszym czytelnikom aktualny ranking, który może pomóc w wyborze odpowiedniej firmy.
Uwaga! Ze względu na sugestie naszych czytelników dodajemy do rankingu firmę DPD.
Kryteria wyboru
Aby kompleksowo ocenić przewoźników, musieliśmy dobrać zestaw kryteriów, które odzwierciedlałyby najważniejsze dla klientów cechy firm kurierskich i ich usług. Do tych cech zaliczyliśmy: jakość usług kurierskich, ich cenę, kontakt z firmą oraz jej sytuację finansową. Jako wyznacznik jakości usług przyjęliśmy oceny konsumentów z portalu Opineo.pl. Ceny usług oceniliśmy na podstawie wyceny przykładowej przesyłki u każdego z przewoźników. Przyjrzeliśmy się wachlarzowi usług dodatkowych i ich cenom. Sprawdziliśmy również, jak skontaktować się z firmami kurierskimi. Do oceny sytuacji finansowej przewoźników posłużył ranking TOP 500. Ze względu na przyjęte kryteria ograniczyliśmy liczbę ocenianych firm kurierskich do tych, które świadczą usługi klientom indywidualnym. Zapraszamy więc do zapoznania się z szczegółowymi kryteriami oceny.
Opinie klientów
Serwis Opineo.pl to największa w Polsce platforma gromadząca opinie klientów o towarach i usługach. Największe firmy kurierskie uzyskały na jej łamach po 20 tysięcy opinii. To chyba wystarczający wyznacznik jakości ich usług. Konsumenci ocenili możliwość śledzenia przesyłki, łatwość kontaktu z kurierem, elastyczność godzin odbioru i dbałość o przesyłki.
Ceny przesyłek
Aby porównać ceny przesyłek między firmami kurierskimi, sprawdziliśmy ile zapłacilibyśmy za przykładową przesyłkę w każdej z nich. Do porównań przyjęliśmy przesyłkę standardową, o wadze 5kg i wymiarach 40x20x20cm z dostawą do osoby prywatnej. W cenach uwzględniliśmy dopłaty paliwowe i drogowe.
Usługi dodatkowe
Oceniając usługi dodatkowe wzięliśmy pod uwagę szerokość ich wachlarza oraz ceny klilku podstawowych, najbardziej popularnych opcji dodatkowych. Dodatkowo dodawaliśmy punkty za usługi niedostępne u innych przewoźników, a odejmowaliśmy za wysokie dopłaty czy istotne braki. Usługi dodatkowe, których ceny porównywaliśmy to: pobranie w wysokości 200zł, ubezpieczenie na 1000zł, gwarantowana dostawa na godzinę 12:00 oraz dopłata za przesyłkę niestandardową.
Kontakt z firmą
W tej kategorii sprawdziliśmy, jakie formy kontaktu udostępniają firmy kurierskie i jaka jest ich dostępność (np. godziny funkcjonowania infolinii). Sprawdziliśmy też, czy łatwojest znaleźć dane kontaktowe na stronach internetowych przewoźników.
Sytuacja finansowa
Ten element uzwględniliśmy jako czynnik warunkujący zaufanie do firmy kurierskiej, która często operuje pieniędzmi swoich klientów. Wyniki finansowe świadczą również o potencjale rozwojowym przewoźnika, który może przekładać się na rozwój infrastruktury czy innowacje.
RANKING KURIERÓW 2012
W każdej kategorii przyznawaliśmy punkty. Maksymalna liczba możliwych do uzyskania punktów w danej kategorii zależała od jej wagi dla ogólnej oceny. Za najważniejsze uznaliśmy: opinie klientów, ceny oraz usługi dodatkowe (max. 5 punktów). Zaraz za nimi umieściliśmy kontakt (max. 4 punkty). Za najmniej ważną uznaliśmy sytuację finansową (max. 3 punkty). A oto szczegółowe wyniki:
Miejsce |
Firma |
Opinie |
Ceny przesyłek |
Usługi dodatkowe |
Kontakt |
Sytuacja finansowa |
SUMA PUNKTÓW |
1 |
UPS |
5 |
2 |
4 |
1 |
3 |
15 |
2 |
DPD |
4 |
0 |
1 |
2 |
2 |
9 |
3 |
Pocztex |
0 |
5 |
3 |
0 |
0 |
8 |
4 |
DHL |
3 |
0 |
0 |
3 |
1 |
7 |
4 |
Siódemka |
0 |
1 |
1 |
4 |
1 |
7 |
6 |
TNT |
1 |
3 |
1 |
0 |
0 |
5 |
7 |
Opek |
0 |
4 |
-2 |
0 |
0 |
2 |
7 |
K-EX |
-1 |
0 |
2 |
1 |
0 |
2 |
9 |
GLS |
2 |
0 |
-2 |
0 |
0 |
0 |
Miejsce 1 – UPS
Firma UPS niezaprzeczalnie wygrywa nasz ranking, zostawiając pozostałych przewoźników w tyle. Zdobyła maksimum punktów aż w trzech kategoriach: opiniach klientów, usługach dodatkowych i sytuacji finansowej. Mimo, że odjęliśmy jej jeden punkt za pobieranie opłat za doręczenie pod adres prywatny, to i tak może pochwalić się najszerszym wachlarzem usług dodatkowych i ich przystępnymi cenami. Firma oferuje m.in kompleksową obsługę zwrotów oraz wiele aplikacji do śledzenia przesyłek. Kurier UPS zajmuje również pierwsze miejsce w rankingu firm logistycznych TOP 500.
Te zalety pozwalają firmie ustalać trochę wyższe ceny, niż konkurencja. Mankamentem jest również strona internetowa, na której trudno znaleźć numer na infolinię. Pamiętajcie jednak, że z ich usług można skorzystać również za pośrednictwem brokera kurierskiego.
Miejsce 2 - DPD
Firma DPD cieszy się świetną opinią wśród klientów. Z tego względu umieściliśmy ją w naszym rankingu, mimo że świadczy usługi jedynie przedsiębiorstwom. Przewoźnik ten jest chwalony za szybkość dostaw oraz elastyczność. Ceny przesyłek nie są wygórowane, a w dodatku wiele brokerów ma usługi DPD w swojej ofercie. W zakresie usług dodatkowych plusem tej firmy jest to, że w cenie przesyłki zawarte jest ubezpieczenie aż do 5000 zł. Niektóre z opcji dodatkowych niestety są dostępne jedynie dla klientów z podpisaną umową. DPD jest chwalone również za dobry kontakt z klientami. Z poziomu ich strony internetowej można uzyskać dostęp do wielu różnych form kontaktu. W rankingu TOP 500 firma ta zajęła trzecie miejsce. To duże osiągnięcie.
Miejsce 3 – Pocztex
Pocztex to przede wszystkim opcja dla oszczędnych. Firma oferuje najtańsze usługi, znacząco odbiegające od cen konkurencji – 38zł za przesyłkę do 5kg. W ofercie posiada tylko podstawowe usługi dodatkowe, ale za nie również nie przepłacimy. Temu kurierowi dodaliśmy również punkty za usługi dodatkowe niespotykane u konkurentów: sprzawdzenie zawartości przesyłki przez odbiorcę oraz doręczenie do godziny 8:00. Odjąć musieliśmy za brak ubezpieczenia paczki w standardowej cenie usługi (przynajmniej nowy cennik nic o tym nie wspomina).
Niestety, w opinii konsumentów jest to jeden z przewoźników o gorszej jakości usług. Warto jednak obeserwować rozwój Pocztexu, ponieważ Poczta Polska zapowiada, że niedługo podbije rynek kurierski.
Miejsce 4 – DHL Express
DHL stawia na jakość. W opinii klientów, firma ta świadczy tylko nieznacznie gorsze usługi od DPD. Dodatkowo łatwo się skontaktować z działem obsługi klienta. Na pytania przesłane za pomocą formularza kontaktowego odpowiedzi przychodzą bardzo szybko. Na stronie internetowej jest również jasno określone w jakich godzinach można się z firmą skontaktować. DHL może się również pochwalić dobrymi wynikami finansowymi, w rankingu TOP 500 zajął 8 miejsce w całej branży transportowej.
Ceny usług DHL Express nie należą do najniższych, ale również nie odbiegają znacząco od cenników konkurencji. Tak samo jest z usługami dodatkowymi. Firma oferuje wszystkie standardowe opcje w dość przystępnych cenach.
Miejsce 4 – Siódemka
Ta firma kurierska wyróżnia się przede wszystkim wzorowym kontaktem z klientami. W internetowym Biurze Obsługi Klienta zamieszczone są różne numery telefonów i adresy e-mail w zależności od tego, jaką sprawę chcemy załatwić. Oprócz tradycyjnych form kontaktu, przewoźnik oferuje również czat z konsultatntem oraz infolinię internetową. Firma prowadzi również aktywny dialog z klientami na Facebooku. Od niedawna działa tam również aplikacja BOK, gdzie można zadać pytanie, wyszukać oddział firmy czy monitorować przesyłkę. Same usługi firmy charakteryzują się przystępnymi cenami. Firma prężnie się rozwija, więc przyznaliśmy jej dodatkowy punkt za pierwsze miejsce w rankingu TOP 500 wśród polskich firm kurierskich.
Wadą Siódemki jest, nadal niewystarczająca dla wielu klientów, jakość usług kurierskich. W internecie można znaleźć wiele negatywnych opinii dotyczących zagubienia przesyłki czy problemów z doręczeniem.
Miejsce 6 – TNT Express
TNT to firma kurierska specjalizująca się w nietypowych przesyłkach. W ofercie usług dodatkowych proponuje swoim klientom przewozy w suchym lodzie czy obsługę przesyłek niebezpiecznych. Firma cieszy się również dobrą opinią wśród klientów i cenami na dość dobrym poziomie. W rankingu TOP 500 TNT zajęło wysoką, szóstą pozycję.
Miejsce 7 – Opek
Zaletą tego kuriera są przede wszystkim niskie ceny usług. Niestety nie dotyczy to już opcji dodatkowych, które są najdroższe wśród wszystkich porównywanych ofert. Opek pobiera również dopłatę za doręczenie przesyłki pod adres prywatny. Za te dwa fakty odjęliśmy firmie 2 punkty w naszym rankingu.
Firma kurierska Opek została wykupiona przez firmę FedEx w 2012. (aktualizacja 2022)
Miejsce 7 – K-EX
Niestety, firma kurierska K-EX jest bardzo krytykowana przez klientów za jakość usług. To bardzo wyróżniająca się cecha w porównaniu do konkurencji, więc przyznaliśmy za to punkt ujemny. Dodatkowo firma nie nęci również niskimi cenami przesyłek. Przynaliśmy jednak temu przewoźnikowi punkty za szeroki wachlarz usług dodatkowych i ich niewygórowane ceny.
Miejsce 9 – GLS
W przypadku GLS braliśmy pod uwagę jedynie usługi kurierskie dostępne dla klientów indywidualnych, czyli tzw. Parcel Van. Niestety, w tym serwisie nie ma dostępnych żadnych dodatkowych usług – stąd punkty ujemne. Firma natomiast cieszy się dobrą opinią klientów.
Miałam do czynienia z wieloma kurierami, bo dużo kupuję przez internet, ale firma dpd to dno!!! i drugiego takiego dna w Polsce nie ma.
Za każdym razem, kiedy tak wychodzi, że jestem zmuszana (bo z własnej woli tego przewoźnika nie wybieram) do skorzystania z ich usług, powtarza się to samo.
Kuriera ani widu, ani słychu, wiadomość "adresat nieobecny", albo "odmówił przyjęcia przesyłki" i przesyłka jest odsyłana do nadawcy. To nie jest firma kurierska, to jest firma hohsztaplerska!
To się zdarza z taką regularnością, że trudno tu mówić o przypadku.