Rynek kurierski w Polsce – dlaczego rozwija się tak dynamicznie?
Dodano: Monday, 04 May 2015 o 08:53
Na rozwój firm kurierskich w Polsce wpływ mają dwa główne segmenty. Pierwszym z nich jest dynamiczny rozwój sprzedaży internetowej, natomiast drugim klienci zagraniczni. Choć liczba przesyłek przypadająca w Polsce na jedną osobę nadal jest trochę niższa niż w innych krajach europejskich, to i tak rynek kurierski rozwija się w naszym kraju niezwykle dynamicznie, szczególnie pod względem jakości i dostępności świadczonych usług.
Rozwój e-handlu i wysyłania przesyłek za granicę
W ciągu ostatniego roku do najważniejszych zmian w branży kurierskiej należy coraz większy rozwój sklepów internetowych. W ciągu ostatnich lat najwięcej paczek przesyłali klienci biznesowi, natomiast ostatni rok pokazuje, że rośnie liczba osób sprzedających przez Internet do klientów prywatnych.
Jak prezentuje się ten dynamiczny rozwój w postaci konkretnych liczb? W roku 2014 sprzedaż przez Internet wyniosła w Polsce ponad 27 mln złotych, czyli w porównaniu do roku wcześniejszego zanotowała wzrost aż o 15%. Taka tendencja o zwyżkowym charakterze ma miejsce w e-handlu już od kilku lat i nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie miało się to zmienić.
Drugi wspomniany segment, który również się rozwija, to wysyłanie przesyłek za granicę. Coraz więcej polskich eksporterów decyduję się na sprzedaż produktów do państw ościennych. Z jakiego powodu tak się dzieje? Przede wszystkim ze względu na dostępność jednych z najlepszych sieci drogowych w Europie, które w znaczny sposób to ułatwiają i umożliwiają szybkie dostarczanie przesyłek.
Kurierskie wyzwania – czas i forma dostawy
Specjaliści z branży kurierskiej podkreślają, że największymi wyzwaniami dla firm kurierskich, na których najbardziej będą się skupiać w ciągu najbliższych lat, jest czas i forma dostawy. Standardem stały się oczekiwania klientów, że paczka która została przez nich nadana, powinna dotrzeć do odbiorcy już następnego dnia. Ze względu jednak na to, że firmy kurierskie z miesiąca na miesiąc mają coraz więcej klientów, to coraz trudniej będzie im utrzymać tak zadowalającą jakość świadczonych usług.
Specjaliści podkreślają również, że rynek kurierski w Polsce jest bardzo specyficzny. Z jakiego powodu? Chodzi przede wszystkim o to, że w Polsce dominuje płatność gotówką przy odbiorze towaru, co w innych krajach europejskich, z bardziej rozwiniętym rynkiem kurierskim, jest dużo rzadziej spotykane. Nic nie wskazuje też na to, żeby ta tendencja zmieniła się w najbliższych latach.
Dynamiczny rozwój branży kurierskiej jest świetną informacją dla klientów, gdyż dzięki licznej konkurencji ceny usług kurierskich zaczną być coraz bardziej konkurencyjne. Jeżeli zatem regularnie współpracujemy z jakąś firmą kurierską, warto śledzić również oferty innych firm, gdyż nagle może pojawić się na rynku oferta, która będzie jeszcze lepiej dopasowana do naszych indywidualnych potrzeb.
Autor: Jakub Mikołajczak
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię