Same Day Delivery, czyli przyszłość usług kurierskich
Dodano: Saturday, 01 August 2015 o 10:23
Rynek usług kurierskich rozwinął się w ciągu ostatnich lat w tak dynamicznym tempie, że wiele osób zastanawia się, co jeszcze może zostać usprawnione i czym jeszcze mogą przyciągnąć klientów nowopowstałe firmy kurierskie. Wydawać by się mogło, że wszystko co można dla wygody klienta zrobić, już dawno zostało wprowadzone. Okazuje się jednak, że jest jeszcze pewien rodzaj usług, który jak oceniają eksperci, może znacząco wpłynąć na rynek kurierski. Ta usługa to właśnie Same Day Delivery, a w kolejnym artykule tłumaczymy na czym ona polega.
Na czym polega nowa usługa w branży kurierskiej?
Jaka sama nazwa wskazuje, Same Day Delivery oznacza dostawę produktu do klienta już w dniu, kiedy dokonał zamówienia. Obecnie większość kurierów jest w stanie zagwarantować dostawę typu Next Day, czyli na następny dzień po zamówieniu i do tego właśnie jest przyzwyczajona większość klientów. Czy jednak dostarczanie przesyłki w dzień zamówienia jest w ogóle realne? Okazuje się, że jak najbardziej tak.
E-sklepy, który wprowadziły już tą usługę do swojej oferty, zgodnie podkreślają, że cieszy się ona ogromnym zainteresowaniem i znacznie pomaga w zwiększeniu sprzedaży. W Polsce jednak jest to usługa zarezerwowana w tym momencie tylko dla mniejszych operatorów, którzy działają lokalnie i mają realną możliwość tak szybkiego dostarczenia towaru.
W chwili obecnej nie ma w Polsce jednej, silnej marki kurierskiej, która byłaby w stanie całkowicie przejąć rynek e-commerce. Dlatego właśnie eksperci uważają, że wyścig o fotel lidera w branży usług kurierskich wygra właśnie ta firma, której uda się wprowadzić przesyłkę Same Day Delivery w największych miastach w Polsce. To właśnie klienci mieszkający w dużych miastach są bowiem tymi, który najczęściej potrzebują jak najszybszego dostarczenia towaru pod same drzwi.
Same Day Delivery w praktyce
Jak jednak można zorganizować w praktyce tak skomplikowaną logistycznie usługę? Oczywiście, aby mogła ona zaistnieć, konieczne jest wprowadzenie tzw. magazynów rozproszonych. Dopiero kiedy dana firma będzie posiadała magazyny w największych polskich miastach, zyska możliwość wprowadzenia usługi Same Day Delivery. Taki kierunek rozwoju można już zaobserwować chociażby w Anglii czy Stanach Zjednoczonych, gdzie coraz częściej rezygnuje się z wielkich magazynów centralnych, na rzecz tworzenia większej ilości magazynów rozproszonych.
Oczywiście oprócz wprowadzenia magazynów rozproszonych, kolejnymi wyzwaniami jest stworzenie sposobu komunikacji między nimi czy ustalenie kosztów dostawy. Choć wprowadzenie usługi Samy Day Delivery na pewno jest trudnym i skomplikowanym wyzwaniem logistycznym, to istnieje duża szansa, że już niedługo zacznie pojawiać się również w naszym kraju. Jest to w końcu jeden z nielicznych kierunków, jakie mogą obrać firmy kurierskie, które chcą wyróżnić się na tle konkurencji.
Autor: Jakub Mikołajczak
Komentarzy (0)
Dodaj swoją opinię